25231-cats.jpg

İsrail'in Yemen kaynaklı dört kabusu

"İsrail" Kızıldeniz'de dört kabusla uğraşıyor ve Yemen onların ortak noktası gibi görünüyor. Bu ne şiirdir ne de boş umutları yayma maksadıyla yapılan abartılardır. Bu, Yemen'in işgale karşı coğrafi intikamının gerçeğidir.

18 Kasım 2021 Perşembe

İNTİZAR - BAE, Bahreyn, "İsrail" ve ABD için deniz askeri tatbikatları başlatması güç gösterisi değil; başta "İsrail" olmak üzere derin bir endişe ve kuşkunun bir yansımasıdır.

"İsrail" Kızıldeniz'de dört kabusla uğraşıyor ve Yemen onların ortak noktası gibi görünüyor.

İlk kabus: "Kritik hedefleri vuracağız." Ensarullah, geçen yıl İsrail'in Yemen'deki duruma ilişkin yorumuna böyle yanıt verdi. Ensarullah'ın sözleri sadece laf kalabalığı değildi, çünkü Yemen insansız hava araçları ve Sana'nın füze yetenekleri, çeşitli İsrail askeri araştırma merkezleri tarafından da teyit edilen Kızıldeniz cephesindeki işgale karşı gerçek bir tehdit oluşturuyor.

Yemen Ordusu ve Halk Komitesi tarafından kontrol edilen Yemen'in tamamında, "Eilat"ı tehdit etmek, Suudi Aramco'yu tehdit etmekten daha zor değildir - bu, İsrail Ulusal Güvenlik Araştırmaları Enstitüsü'nde araştırmacı olan Ari Heistein'ın yaklaşımıdır. Heistein, Yemen tehdidini hafife alsa da, Ensarullah'ın çok uzak mesafelerden hedefleri vurmak için uzun menzilli füzeler kullanabileceğini kabul ediyor. Tüm durumu tek bir cümleyle özetliyor: "Gerçekçi ama sınırlı."

"Sınırlamanın" tehlikeli yönü, temel bir açıdan kaynaklanmaktadır: uzun menzilli füzeler, İsrail savunma sistemlerine yanıt vermesi için belirli bir süre tanıyacaktır. Bu çalışma, İsrail savunma sistemlerindeki meselelerin sadece hazırlığa bağlı olmadığını, bir savaştan daha fazla hazırlığa değer olduğunu kanıtlayan "Kudüs'ün Kılıcı" savaşından iki hafta önce yazılmıştır.

İkinci kabus: 1967 savaşı sırasında "İsrail", Süveyş Kanalı ve Tiran Boğazı'nın kapatılmasının yansımalarını ilk elden yaşadı, öyleyse daha uzak bir geçidin - Babülmendep Boğazı - kapatılmasının olumsuz etkileri ne olabilir?

Babülmendep Boğazı'nın İsrail gemilerine kapatılması, İsrail ticaretine hem ithalat hem de ihracat açısından ciddi zarar verebilir. Hindistan, 2016 ve 2020 yılları arasında "İsrail'in" silah ihracatının %43'ünü ithal ederek dünyanın en büyük İsrail silah ithalatçısı iken, Vietnam "İsrail'in" silah ihracatının %12'sini ithal ederek dünyanın üçüncü büyük ülkesidir.

Silah ihracatı, İsrail ekonomisinin hayati bir parçası, çünkü "İsrail" silah ihracatı açısından dünyada sekizinci sırada yer alıyor ve dünya silahlarının %3'ünü ihraç ediyor. Bu nedenle, İsrail ekonomisinin temel direklerinden biri olan İsrail gemilerine Babülmendep'i kapatmak, İsrail makamlarının yerinde tutmak için birçok ayartmaya ihtiyaç duyduğu İsrailli yerleşimcilerin hayatlarını büyük ölçüde etkiler.

İsrail ekonomisi, Hint Okyanusu'dan gelip Babuülmendep'ten geçen ithal mallara büyük ölçüde güveniyor. "İsrail" Ekim 1973 savaşında yaşadığı durumun tam tersi bir durum yaşayabilir, İran Şah'ın yönetimindeyken "İsrail"e petrol taşıyan İran tankerlerine Babülmendep'in kapatılması nedeniyle "İsrail" sıkıntı yaşamıştı. Bugün "İsrail", devrimci İran'la dayanışma içinde olan aynı boğazdan son derece endişeli.

Üçüncü kabus: "İsrail" kıyılarında turistik çekici şehirlere sahip olmayı hayal ediyor ve bu şehirler, birincisi elde edecekleri karlar, ikincisi de normalleşme için açabilecekleri kapılar nedeniyle gelecek planlarının bir parçası.

Carnegie Center bu projeye "Suudi Neom'un diplomasisi" diyor. Neom şehri bu projenin kalbinde yer alıyor ve İsrail teknolojisi, Kızıldeniz'de istikrar olmadan elde edilemeyecek yüksek düzeyde istikrar gerektiren bu proje için en önemli girdi kaynaklarından biri. Kızıldeniz'de askeri istikrar fırsatını kaybetmek, "İsrail"in bu "akıllı şehirlerde" ekonomik fırsatlarını da kaybedeceği anlamına gelir.

Dördüncü kabus: Çin, Kuşak ve Yol Girişimi'nin geçtiği bölge ve boğazlarda istikrar için en iyi koşulları sağlamayı hedefliyor. Girişimin haritasına bakıldığında Babülmendep'in başarısı için çok önemli bir ara bağlantı olduğu görülüyor. Aynı girişim, özellikle birçok alternatifi olduğu için Hayfa limanını Akdeniz'e giden yollar açısından daha az öncelikli görüyor.

ABD korkusuyla, Çin'i memnun etmeyi amaçladığı görüntüsü vermemek için çok ihtiyatlı davranan "İsrail", projeden en yüksek faydayı elde etmeyi umuyor. Ancak Babülmendep, Çin'in sıfır toplamlı bir oyuna sokulduğu takdirde "İsrail"e ciddi zarar verebilir. "İsrail", "Eilat" ve "Ashdod"u birbirine bağlayan bir demiryolu ve işgal altındaki topraklardan enerji aktaracak ve onlara enerji sağlayacak devasa doğalgaz boru hatlarını kaybedecekti.

Bu, Yemen'in işgalden aldığı coğrafi intikamdır, çünkü dört Yemen kabusu işgalin güvenliği ve ekonomisi açısından "İsrail"i temelden sarsmak için yeterlidir.

Muhammed Faraj
Al Mayadeen
Kategorideki Diğer Haberler
Öne Çıkan Haberler
İktibaslar